Jeanette Wäpplings budgetanförande

Budgetanförande 2019-22

Ordförande, fullmäktigeledamöter och lyssnare

När vi pratar budget för det kommande året är det viktigt även att beskriva en del av det arbete som pågår i kommunen. Vi har en hel del pengar i kommunen som vi ska förvalta på bästa sätt så att medborgarna får sina behov tillgodosedda. Årets budget har vi lagt tillsammans Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna som är den nya majoriteten som ska utveckla Gällivare kommun vidare.

Gällivare kommun är en fantastisk kommun med många möjligheter att utvecklas. Vänsterpartiet vill ha en attraktiv kommun för de som bor här, så fler vill flytta hit och för besökare. Vänsterpartiet vill också ha en varm öppen atmosfär med tillit och förtroende för varandra.

Kommunen har under många år levt i en stor samhälsomvandling med allt vad det innebär. Här har vi kommit långt i planering och byggandet av vårt nya samhälle och den utvecklingen kommer oavbrutet att fortsätta.

Det finns dock fortfarande ett stort behov av bostäder. Glädjande är att Top kommer att färdigställa c.a 100 lgh under 2019 som tillskott till bostadskön alltså inte ersättningsbostäder. Man har här haft möjlighet att nyttja de investeringsstöd som getts så att det blir bostäder med rimliga hyror. Bostadsplaneringen och byggande behöver även fortsättningsvis prioriteras.

Repisvaara fortsätter att utvecklas och det byggs för fullt. Andra ettappen av småhustomter kommer att släppas under 2019, dessa går även de direkt till tomtkön vilket gör att vi får igång flyttkedjor som gör att det frigörs mer bostäder.

Kultur, fritid o frilufsliv är viktig för att öka attraktiviteten i vårt samhälle. Här har vi världens möjlighetet i utvecklingen av Gällivare kommun med alla de satsningar som nu görs. Det är inte många kommuner i landet som har denna möjlighet. Den ska vi ta vara på.

Byggande av Friidrottsanläggning kombinerat med Gymnastiksal för Hedskolan kommer att påbörjas 2019. Friidrotten är en stor och viktig idrott för många barn o ungdomar.

Ishallen kommer äntligen att invigas under nästa år. Denna hall är verkligen efterlängtad av våra barn o unga.

Under 2019 kommer även bygget av det centralt planerade multiaktivitetshuset börja synas, det kommer innehålla bland annat kulturlokaler, fritidsgård, biblo, äventyrsbad och en hel del idrottslokaler. Detta känns oerhört positivt. Det kommer att bli ett levande hus fullt med aktiviteret och många mötesplatser. En självklar del i utvecklingen av Gällivare.

Parken i Sjöparken kommer färdigställas. Det blir en park full av aktivitet och liv men också möjlighet till avkoppling och många mötesplatser.

Samtidigt med samhällsomvandlingen måste vårt samhälle fungera och utvecklas. Vi måste ha bra skötsel av de vi har som snöröjning, vägunderhåll, lekparker, grönytor m.m. här lägger vi en del satsningar.

Förskolan är en viktig grund för våra barn att utvecklas i. Det finns dock behov av att se över storleken på barngrupperna i planeringen av förskolor. Det är inte rimligt att det på småbarns avdelningar ska var 15-16 barn. Här måste vi komma ner till högst 12 barn. Detta är en fråga vi i Vänsterpartiet driver.

Ett trygghetsboende kommer att börja byggas centralt i Gällivare under 2019-20. Det är många äldre som bor ensam i villor eller lägenheter. Som blir socialt isolerade har kanske svårt att sköta snöskottning, trädgårdsskötsel, underhåll av hus m.m. För dem är det fantastiskt att ha möjlighet att få en lägenhet i ett trygghetsboende.

De äldre ska uppleva ett tryggt åldrande i vår kommun. En viktig fråga för oss i Vänsterpartiet. En fortsatt utveckling av hemtjänsten är prioriterad och ytterligare ett till nytt äldreboende är på gång. De som bor i våra äldreboenden är många gånger så åldrande och har svårighet att komma ut i samhället på olika aktiviteter. Vi anser dock att det är av största vikt att de får stimulans och kan välja att delta i aktiviteter som sker på deras Äldreboende. Där fortsätter satsningen på Äldrepedagog, som ska arbeta med att planera och tillsammans med olika aktörer i samhället och personalen erbjuda stimulerande aktiviteter utifrån vad den gamle orkar med.

Det finns många ideella krafter i vår landsbygd som gör ett fantastiskt jobb i att utveckla bygderna. Det är viktigt att vi som kommun fortsätter stötta dem i deras arbete. Servicepunkterna är något som ska utvecklas. Det finns en anställd utvecklings sekreterare som arbetar med att stödja dem i detta arbete. Denna tjänst permanentas från 2019.

En av kommunens viktigaset resurser är personalen. Här står vi framför en stor utmaning med bland annat många pensionsavgångar och höga sjuktal. Vi behöver arbeta med att ha attraktiv arbetsmiljö. Personalen ska trivas på sina arbetsplatser. Olika reformer för att locka människor att arbeta i dessa viktiga arbeten behövs. Ett sätt att locka personal och säkra personalförsörjningen är vårt försök med förkortad arbetstid.

Vi behöver även ta vara på den kompetens som finns hos våra nyanlända och förhoppnings vis få fler att flytta hit då trycket på bostadsmarknaden minskar. Vi behöver verkligen dem både som arbetskraft men även för att berika vårt samhälle.

Billigare badkort för pensionärer från 70 år och gratisbad för barn tom 7 år är ytterligare satsningar i årets budget som även är positiva för folkhälsan. Detta är vi särskilt glada för.

Vi har som politiker ett stort uppdrag att utveckla och bygga ett attraktivt samhälle för våra medborgare utifrån deras behov. Men ändock med begränsade resurser.

Det finns behov av förbättringar på många områden. För att klara dessa behövs de göras strukturella besparingar för framtiden. Detta behövs också så vi får utrymme till utveckling. Det är här viktigt att detta arbete görs så vi gör rätt saker med de pengar vi har.

Slutligen vill jag avsluta med att:

Utvecklingen av Gällivare kommun kommer att fortsätta!!!

Medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar det leder oss vidare i utvecklingen av Gällivare kommun.

Tillsammans kan vi lyckas!

mot vår kommuns vision

”En arktisk småstad i världsklass”

Tack för ordet