I Umeå

Sitter i min dotters kök i Umeå och knackar ner några rader. Magsjuka har rubbat våra planer för denna vecka.
Tisdag kväll var vi inbjudna till en granne. Hon fyllde år och tyckte att även hennes nya granne skulle vara med. Vi blev sittande i hennes kök i ett par timmar. Fick diskutera både det ena och andra. Moderaterna stod inte högt i kurs. En av gästerna var aktiv i Hyresgästföreningen här. De har, hör och häpna Tage, en väl utrustad verkstad på området där de kunde reparera sina fordon. Det är Umeås kommunala bostadsstiftelse som är hyresvärd här. Området i fråga är i övrigt välskött så det finns pengar även till det. Fast det är klart, Umeå har helt andra förutsättningar än Gällivare. Viss oro fanns över industrijobben på Scania som varslat ca 800 personer om uppsägning. Kommer jobben att hamna i Kina eller något annat låglöneland, frågade en del sig. Med all rätt.
I övrigt noterade jag att Jonas Sjösted inte var känd bland de övriga gästerna. Men nu är han det.