Skrivelser

2012-10-26

Gemensamma träffar mellan Gällivares och Kirunas Ksau

Stadsomvandlingen i Gällivare och Kiruna har många frågor som är gemensamma inte minst hur och på vilket sätt man kan ta tillvara hyresgästernas farhågor. enbart ett exempel på en problematik som kanske kommer att kräva andra spelare på plan än kommunerna och LKAB. Vi har dessutom idag vetskap om att i Kiruna har LKAB och hyresgäster kommit överrens om en subventionering av hyran vid flytt till nybyggnation dock inte Detta är i Gällivare! Vi ser med oro på att det blir olika lösningar i Gällivare och Kiruna.

Vi tror också att det finns en styrka att frågorna kring samhällsomvandlingen har ett brett stöd i politiken där majoriteten och oppositionen drar åt samma håll. Dessutom skulle ett nära samarbete mellan Gällivare och Kiruna i gemensamma frågor mot exempelvis LKAB departement och regering bli ett starkare kort.

Därför föreslår undertecknade att kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att:

–          att uppta diskussioner med Kiruna om gemensamma träffar mellan respektive Ksau med anledning av samhällsomvandlingen

Gällivare den 26 oktober 2012

Jeanette Wäppling (v)                                                    Stig Erikssson (v)

2012-09-21

Skrivelse Top-bostäder styrelse
Kommunstyrelsen

Vänsterpartiet vill lyfta denna fråga då det framkommit att man i byggnationen av Tryggt boende för äldre på Enen inte anpassat lägenheterna för det behov som äldres kan ha, bland annat lägenhet utan trösklar, spistimer. Då detta inte är gjort i byggnadsskeendet innebär det en högre kostnad för koncernen Gällivare kommun.

Vår fråga är hur säkerställer man att detta inte upprepas vi eventuella framtida byggnationer av bostäder för äldre?

Vänsterpartiet vill även framföra att tillgänglighet för alla grupper i samhället bör tas med i planering av allt framtida byggande av bostäder från det kommunala bostadsföretaget Top. Detta då allt fler äldre bor hemma längre. Att anpassa boendet redan i byggnadsskedet torde ge en mindre kostnad för koncernen Gällivare kommun.

Gällivare den 21 september 2012

Owe Haarala                                            Iris Dimitri