Vägbula samt övergångställ och skyltning på Kaptensvägen Malmberget Östra

Motion

I östra Malmberget sker ett generationsbyte i boendet. Många äldre säljer sina hus och in flyttar unga familjer med små barn. Även i flerbostadsområdet Kilen finns många småbarnsfamiljer.

Barnen behöver en trygg skolväg när de färdas till och från Malmstaskolan. Vi har sett att korsningen Kaptensvägen/Vallingatan behöver tryggas.

Vi behöver en vägbula och ett övergångsställe i korsningen. Dels för att skolbarnen skall kunna korsa Kaptensvägen på ett tryggt sätt, men också för alla som kommer ner från Kilen för att komma till busshållsplatsen där Bergmansvägen möter Kaptensvägen.

Vägbulan behövs för att hålla ner hastigheten på bilarna, eftersom de har en tendens att nonchalera att lämna företräde för gående och trafik kommande från höger i korsningarna. Kaptensvägen har en lång och bred raksträcka här – Kaptensvägen har tidigare varit huvudled – vilket gör att många bilar kör alldeles för fort. Inga skyltar finns heller här som visar att huvudled upphört!

Vänsterpartiet yrkar därför på

• Att vägbula samt övergångsställe skyndsamt anläggs i korsningen Kaptensvägen/Vallingatan.
  • Att vägskyltningen blir korrekt i området.

Katinka S Apelqvist                                      Stig Eriksson

Karl-Erik Taivalsaari                                    Henrik Lehtipalo