Nu är det torsdag

Ja, nu är det torsdag och min vecka är slut. En vecka som började med Kommunfullmäktige på måndag. En relativt kort ärendelista tog ändå över 4 timmar att beta av.
Delgivningar gav upphov till flera debatter i ämnena skolnedläggningar, kvalitet på skolmat och gemensam organisation för gymnasierna i Gällivare, Kiruna, Jokkmokk och Pajala.

En motion om ett aktivitetshus för ungdomar  som socialdemokraterna lämnat in gav också upphov till en längre debatt. Orsaken till det var att det finns 3 äldre motioner i ämnet, inlämnade från andra partier och dessa motioner skulle avföras. Vilket inte ansågs demokratiskt av alla.
Vi kan konstatera att det har gått politik i ämnet.
Vidare orsakade en interpellation av Fredrik Olofsson om luciaresan till Barga också ett meningsutbyte.
I övrigt antog vi nya reglementen för KS och de övriga nämnderna utan större debatt.

För min egen del så har jag just nu på skrivbordet listan över valförättarna i Gällivare. Det är ju som ni kanske vet EU-val 7 juni i år. Ett val som de flesta väljer bort. Vi är ju många som inte vill vara med i EU. Men nu är vi där och för att påverka saker i rätt riktning så är det  Vänsterpartiets lista som gäller. Gå och rösta på oss i juni. Vi är det enda partiet av betydelse som vill gå ur EU.
Jag kommer att kontakta er som arbetar som valförrättare för Vänsterpartiet under de närmaste veckorna. Jag vet redan nu att vi kommer behöva några nya namn till de olika valdistrikten i Gällivare Kommun. Så är du intresserad av att göra en insats så hör av dig till partiexp. tel 0970.22143 eller via mail till [email protected]

Slutligen så är det nu idag den 29 januari  598 dagar kvar till riksdagsvalet, den dag då svenska folket ska gå man ur huset och rösta bort den borgerliga regeringen. Eller hur?

Tycko