Skyddsjakt ökar stödet för rovdjurspolitiken

Skyddsjakt ökar stödet för rovdjurspolitiken Idag presenteras de nya reglerna i jaktförordningen vad gäller skyddsjakt.
Sven-Erik Sjöstrand:
Skyddsjakt ökar stödet för rovdjurspolitiken

Idag presenteras de nya reglerna i jaktförordningen vad gäller skyddsjakt. De ger rätt döda björn, varg, järv eller lo som attackerar tamdjur redan vid första angreppet, till skillnad från idag. Kravet på att rovdjuret först ska ha hunnit döda eller skada ett tamdjur tas också bort. Men innan man skjuter rovdjuret måste man försöka avvärja angreppet på annat sätt.

Vänsterpartiets förhandlare är nöjd med den nya paragrafen, som är resultatet av lång tids kompromissande.

– Nu blir paragraf 28 tydligare och lättolkad. Vi hoppas att de nya reglerna ska leda till minskad oro i de delar av landet där det finns rovdjur, säger Sven-Erik Sjöstrand, riksdagsledamot (v). Det är främst vargen som orsakar mycket debatt och farhågor.

– Med de nya reglerna hoppas vi vinna acceptans bland tamdjursägarna. En sådan acceptans skulle leda till ökad förståelse för rovdjurspolitiken, menar Sven-Erik Sjöstrand.

Expeditionen är semesterstängd

4/7-10/8